اسفندیار

گفتم شبی به مهدی اذن نگاه خواهم ... گفتا که من هم از تو ترک گناه خواهم ...

گفتم شبی به مهدی اذن نگاه خواهم ... گفتا که من هم از تو ترک گناه خواهم ...

اسفندیار

در این وبلاگ مطالب مختلف ارائه میگردد
تصویر فوق نمایی از روستای اسفندیار از توابع شهرستان طبس میباشد... .

بایگانی
آخرین مطالب

طلاق

يكشنبه, ۱۳ تیر ۱۳۹۵، ۰۹:۵۰ ب.ظ

 

 

                الإمام الباقر علیه السلام : قالَ رَسولُ اللّه ِ صلی الله علیه و آله : إنَّ اللّه َ عز و جل یُبغِضُ أو یَلعَنُ کُلَّ ذَوّاقٍ مِنَ الرِّجالِ ، وکُلَّ ذَوّاقَةٍ مِنَ النِّساءِ . الکافی (ط - الإسلامیة)، ج‌6، ص: 54

امام باقر علیه السلام : پیامبر خدا صلی الله علیه و آله فرمود : «خداوند عز و جل هر مردى را که زود ازدواج مى کند و زود طلاق مى دهد ، و هر زنى را که زود ازدواج مى کند و زود طلاق مى گیرد ، دشمن مى دارد» یا «لعنت مى کند» .

امام صادق از قول پدرش امام باقر علیهماالسلام نقل فرمود:« إن الله عز وجل یبغض کل مطلاق وذواق»؛خداوند کسی را که فراوان دست به طلاق می‏زند و هر بار به دنبال تنوعی در ذایقه جنسی خود می‏باشد، دشمن می دارد

وسائل الشیعة، ج22،ص8..

از امام صادق علیه السلام نقل شده است:« تزوجوا ولا تطلقوا فإن الله لا یحب الذواقین والذواقات»؛همسر انتخاب کنید و از طلاق بپرهیزید، زیرا خداوند مردان و زنانی را که هر بار با نکاح و طلاقی تازه، تغییر ذایقه جنسی می‏دهند دوست نمی‏دارد.

وسائل الشیعة، ج22،ص9.

 

- عَلِیُّ بْنُ إِبْرَاهِیمَ عَنْ أَبِیهِ عَنْ حَمَّادِ بْنِ عِیسَى عَنْ حُسَیْنِ بْنِ مُخْتَارٍ عَنِ الْوَلِیدِ بْنِ صـَبـِیـحٍ عـَنْ أَبـِی عـَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ صَحِبْتُهُ بَیْنَ مَکَّةَ وَ الْمَدِینَةِ فَجَاءَ سَائِلٌ فَأَمَرَ أَنْ یُعْطَى ثُمَّ جَاءَ آخَرُ فَأَمَرَ أَنْ یُعْطَى ثُمَّ جَاءَ آخَرُ فَأَمَرَ أَنْ یُعْطَى ثُمَّ جَاءَ الرَّابِعُ فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع یُشْبِعُکَ اللَّهُ ثُمَّ الْتَفَتَ إِلَیْنَا فَقَالَ أَمَا إِنَّ عِنْدَنَا مَا نُعْطِیهِ وَ لَکِنْ أَخْشَى أَنْ نـَکـُونَ کـَأَحَدِ الثَّلَاثَةِ الَّذِینَ لَا یُسْتَجَابُ لَهُمْ دَعْوَةٌ رَجُلٌ أَعْطَاهُ اللَّهُ مَالًا فَأَنْفَقَهُ فِی غـَیـْرِ حـَقِّهِ ثُمَّ قَالَ اللَّهُمَّ ارْزُقْنِی فَلَا یُسْتَجَابُ لَهُ وَ رَجُلٌ یَدْعُو عَلَى امْرَأَتِهِ أَنْ یُرِیحَهُ مـِنـْهـَا وَ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ أَمْرَهَا إِلَیْهِ وَ رَجُلٌ یَدْعُو عَلَى جَارِهِ وَ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لَهُ السَّبِیلَ إِلَى أَنْ یَتَحَوَّلَ عَنْ جِوَارِهِ وَ یَبِیعَ دَارَهُ

اصول کافى جلد 4 صفحه : 274 روایة :

ترجمه :

1ـ ولید بن صبیح گوید: میان راه مکه و مدینه همراه حضرت صادق (ع ) بودم پس سائلى آمـد (و چـیـزى درخـواسـت کـرد حـضـرت دسـتـور داد بـاو چـیـزى بـدهـنـد، سـائل دیـگرى آمد آنحضرت دستور دادند چیزى باو نیز داده شود، سپس دیگرى آمد دستور فـرمـود بـاو هـم داده شـود، تـا ایـنـکـه سـائل چهار مى آمد حضرت صادق (ع ) فرمود: خدا سـیرت کند (و براى او دستورى نفرمود) سپس رو بما کرد و فرمود: آگاه باشید هر آینه نزد ما هست چیزى که باو بدهیم ولى مى ترسیم مانند یکى از آن سه کس شویم که دعایشان مستجاب نشود: (یکى ) آن مردى است که خداوند مالى بـاو بـدهـد و آنـرا در غـیـر مورد شایسته اش خرج کند، سپس بگوید: خدا یا بمن بده (که چـنـیـن کـسى ) دعایش مستجاب نشود، و (دیگر) مردى که درباره زن خود دعا کند که خدا خود دعـا کـنـد کـه خـدا او را از آن زن راحـت کـنـد بـا ایـنـکـه خـداى عـزوجـل کـار طـلاق آن زن را بـاو واگـذار کـرده (و مى تواند او را طلاق دهد و بدین وسیله راحـت شـود)، (سـوم ) مـردى کـه بـر هـمـسـایـه خود نفرین کند (و از همسایه آزادى او بخدا شـکـایـت کـنـد) با اینکه خداى عزوجل براى او راهى قرار داده ، و آن اینست که خانه خود را بفروشد و از همسایگى او بجاى دیگر رود.


عنه علیه السلام ـ مِمّا کَتَبَ إلى محمّدِ بنِ سِنانٍ فیعِلَّةِ الطلاقِ ثلاثا ـ : وعِلَّةُ الطلاقِ ثلاثا لِمافیهِ مِن المُهلَةِ فیما بینَ الواحِدَةِ إلى الثلاثِ؛ لرَغبَةٍ تَحدُثُ أو سُکونِ غَضَبٍ إن کانَ، ولِیَکُونَ ذلکَ تَخویفا وتَأدیبا للنِّساءِ وزَجِرا لهُنَّ عن مَعصیَةِ أزواجِهِنَّ فَاستَحَقَّتِ المرأةُ الفُرقَةَ والمُبایَنَةَ لدُخُولِها فیما لا یَنبَغی مِن مَعصیَةِ زَوجِها، وعِلَّةُ تَحریمِ المرأةِ بعدَ تِسعِ تَطلیقاتٍ فلا تَحِلُّ لَهُ أبدا عُقوبَةً؛ لئلّا یُتَلاعَبَ بِالطلاقِ، ولا تُستَضعَفَ المرأةُ، ولِیَکُونَ ناظِرا فی اُمورِهِ مُتَیَقِّظا مُعتَبِرا، ولِیَکونَ یائسا لَها مِن الاجتِماعِ بعدَ تِسعِ تَطلِیقاتٍ . حدیث

امام رضا علیه السلام ـ به محمّد بن سنان درباره علت سه بار طلاق ـ نوشت : علت مقرر شدن سه بار طلاق این است که از طلاق اوّل تا سوم فرصتى است براى آن که میل و رغبتى به از سر گرفتن زندگى زناشویى پیش آید یا اگر عصبانیت و خشمى در کار بوده فروکش کند و نیز براى آن که زنان ترسان و متنبّه شوند و از نافرمانى شوهرانشان باز ایستند ؛ زیرا زن از این رو مستحق جدایى و طلاق شده است که مرتکب عمل ناشایستِ نافرمانى از شوهرش گردیده است . علت حرمت ابدى زن بر مرد بعد از نُه طلاق این است که مرد، طلاق را بازیچه قرار ندهد و به زن زورگویى نکند و در کارهاى خود با چشم باز عبرت آموز بنگرد و بداند که بعد از نُه طلاق از زندگى کردن با او براى همیشه محروم خواهد شد .

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۴/۱۳
ابراهیم خندان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی