اسفندیار

گفتم شبی به مهدی اذن نگاه خواهم ... گفتا که من هم از تو ترک گناه خواهم ...

گفتم شبی به مهدی اذن نگاه خواهم ... گفتا که من هم از تو ترک گناه خواهم ...

اسفندیار

در این وبلاگ مطالب مختلف ارائه میگردد
تصویر فوق نمایی از روستای اسفندیار از توابع شهرستان طبس میباشد... .

ایمان، صبر و شهوت

سه شنبه, ۲۲ فروردين ۱۳۹۶، ۱۱:۴۶ ق.ظ

 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ بَلِّغْ بِإِیمَانِی أَکْمَلَ الْإِیمَانِ،

 سُئِلَ عَنِ الْإِیمَانِ فَقَالَ عَلَیْهِ السَّلَامُ الْإِیمَانُ مَعْرِفَةٌ بِالْقَلْبِ وَ إِقْرَارٌ بِاللِّسَانِ وَ عَمَلٌ بِالْأَرْکَانِ

  أَنَّ النَّبِیَّ ص قَالَ: عَلَامَةُ الصَّابِرِ فِی ثَلَاثٍ- أَوَّلُهَا أَنْ لَا یَکْسَلَ- وَ الثَّانِیَةُ أَنْ لَا یَضْجَرَ- وَ الثَّالِثَةُ أَنْ لَا یَشْکُوَ مِنْ رَبِّهِ عَزَّ وَ جَلَّ- لِأَنَّهُ إِذَا کَسِلَ فَقَدْ ضَیَّعَ الْحُقُوقَ- وَ إِذَا ضَجِرَ لَمْ یُؤَدِّ الشُّکْرَ- وَ إِذَا شَکَا مِنْ رَبِّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَقَدْ عَصَاهُ.

 سُئِلَ علیه السلام عَنِ الْإِیمَانِ فَقَالَ الْإِیمَانُ عَلَى أَرْبَعِ دَعَائِمَ عَلَى الصَّبْرِ وَ الْیَقِینِ وَ الْعَدْلِ وَ الْجِهَادِ فالصَّبْرُ مِنْهَا عَلَى أَرْبَعِ شُعَبٍ عَلَى الشَّوْقِ وَ الشَّفَقِ وَ الزُّهْدِ وَ التَّرَقُّبِ فَمَنِ اشْتَاقَ إِلَى الْجَنَّةِ سَلَا عَنِ الشَّهَوَاتِ وَ مَنْ أَشْفَقَ مِنَ النَّارِ اجْتَنَبَ الْمُحَرَّمَاتِ وَ مَنْ زَهِدَ فِی الدُّنْیَا اسْتَهَانَ بِالْمُصِیبَاتِ وَ مَنِ ارْتَقَبَ الْمَوْتَ سَارَعَ فِى الْخَیْرَاتِ

 وَ اعْلَمُوا أَنَّ الصَّبْرَ مِنَ الْإِیمَانِ بِمَنْزِلَةِ الرَّأْسِ مِنَ الْجَسَدِ

 قَالَ علیه السلام الْمَالُ مَادَّةُ الشَّهَوَاتِ‌

 عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ ع قَالَ: الْجَنَّةُ مَحْفُوفَةٌ بِالْمَکَارِهِ وَ الصَّبْرِ فَمَنْ صَبَرَ عَلَى الْمَکَارِهِ فِی الدُّنْیَا دَخَلَ الْجَنَّةَ وَ جَهَنَّمُ مَحْفُوفَةٌ بِاللَّذَّاتِ وَ الشَّهَوَاتِ فَمَنْ أَعْطَى نَفْسَهُ لَذَّتَهَا وَ شَهْوَتَهَا دَخَلَ النَّارَ.

 - زُیِّنَ لِلنّٰاسِ حُبُّ الشَّهَوٰاتِ مِنَ النِّسٰاءِ وَ الْبَنِینَ

 انسان در سه بعد از روان خویش، یعنی در روح زندگی، روح نیرو دهنده و روح شهوت زا با حیوانات مشترک است، و تمایل هر سه بعد به سمت ارضای خواست های غریزی و حیوانی می باشد. تمایل هر سه بعد به سمت ارضای خواست های غریزی و حیوانی می باشد0

 شهوت از نظر لغوی به معنای دوست داشتن و احساس کشش نسبت به جنبه هایی است که مورد تمایل نفس است و همچنین به معنای میل جنسی مطرح شده

 مشخصه های شهوت را می توان به صورت زیر خلاصه نمود:

 1- ذاتی و سرشتی است و اکتسابی نیست.

 2- در تمام انسان ها و در تمام دوره زندگی انسان وجود دارد و فقط ممکن است تضعیف یا تقویت شود.

 3-عامل محرک آن نیاز های زیستی است. هدف اصلی شهوت بر آوردن نیاز های غریزی و دست یابی به لذت است.

 4- حاکمیت شهوت بر انسان موجب امر کردن او به بدی است، و در این حال جز سود جویی و لذت طلبی، هدف دیگری ندارد.

 5-تمایلات شهوت برای دست یابی به لذت، سیری ناپذیر است.

 6-ارضای بیشتر شهوت موجب بیداری بیشتر آن  می گردد.

 7-جریان شهوت به فرآیند های خویش آگاهی ندارد.

 8-جریان شهوت همواره  می خواهد حاکمیت کل شخصیت را به عهده گیرد. جریان شهوت به منظور ارضای تمایلات خود و دست یابی به لذت تا بی نهایت، همواره در حال جنگ با فطرت می باشد.

 9-شهوت کنترل نشده و حاکم بر عقل فطری،همان هوای نفس می باشد. در این حال، شهوت و هوای نفس دو لغت مترادف هستند.

 10-جریان شهوت از هر گونه قانون گرایی متنفر است و در نتیجه هیچ گاه با حکمت جمع نمی شود.

 11-هرگاه شهوت حاکمیت کل شخصیت را بر عهده گیرد، فطرت تضعیف خواهد شد.

 12-شهوت دارای انرژی است و میزان انرژی آن بر حسب وضع شناختی،عاطفی و رفتاری فرد، تغییر می یابد.

 13-هر گونه شناخت، عواطف و رفتار که جز با انگیزه قربة الی الله، تمشیت یابد ناشی از شهوت یا هوای نفس می باشد.

 14- حاکمیت شهوت بر فرد،  موجب از بین رفتن قدرت واقع بینی و آینده نگری انسان می شود.

 15- حاکمیت شهوت و هوای نفس بر فرد، موجب ضعف اراده انسان می شود.

 16-   تداوم حاکمیت شهوت بر فطرت ، موجب بروز تثبیت در حالت حاکمیت شهوت می گردد ، و انسان در این حال از نظر ساختار روانی به حیوانات شباهت پیدا می کند.

 17- حاکمیت جریان شهوت موجب از بین رفتن حالت آزادگی فرد می گردد و او را هلاک می گرداند.

 18- حاکمیت شهوت بر فرد، موجب بروز نوعی تفکر و رفتار کودکانه در او می گردد.

 19- به طور کلی می توان گفت که هر نقص در جنبه های شناختی، عاطفی و رفتاری انسان،  ناشی از حاکمیت شهوت است.

 20-         هر ارزش منفی ناشی از جریان شهوت کنترل نشده یا هوای نفس  است.

 21-         حاکمیت شهوت یا هوای نفس بر فرد به طور دقیق، مانند یک دشمن عمل می کند.

 22-حاکمیت شهوت و هوای نفس، موجب انحراف از راه راست می گردد و دین فرد را تباه می سازد.

 23- پیروی از هوای نفس با سعادت منافات دارد.

 24- بر آوردن نیازهای ناشی از شهوت در حد کفاف، پیش نیاز پرداختن به نیاز های ناشی از فطرت می باشند.

 25-  در صورت کنترل شهوت، می توان در مسیر رشد از آن استفاده نمود.دست یابی به کنترل شهوت، علامت آگاهی  به کرامت نفس خویش می باشد.

 26- کنترل شهوت،  فقط از طریق مقاومت، بی اعتنایی وکوبیدن آن امکان پذیر است.

 27- در صورتی که حاکمیت شهوت و هوای نفس مرتفع گردد، انسان نسبت به کارهایی که در زیر نفوذ شهوت، انجام داده است احساس ننگ و خجلت می کند

 عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ ع قَالَ: مَا عُبِدَ اللَّهُ بِشَیْ‌ءٍ أَفْضَلَ مِنْ عِفَّةِ بَطْنٍ وَ فَرْجٍ.


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۱/۲۲
ابراهیم خندان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی