ابراهیم خندان

سوره مبارکه العنکبوت آیه ۶۹ وَالَّذینَ جاهَدوا فینا لَنَهدِیَنَّهُم سُبُلَنا ۚ وَإِنَّ اللَّهَ لَمَعَ المُحسِنینَ : و آنها که در راه ما (با خلوص نیّت) جهاد کنند، قطعاً به راه‌های خود، هدایتشان خواهیم کرد؛ و خداوند با نیکوکاران است.

سوره مبارکه العنکبوت آیه ۶۹ وَالَّذینَ جاهَدوا فینا لَنَهدِیَنَّهُم سُبُلَنا ۚ وَإِنَّ اللَّهَ لَمَعَ المُحسِنینَ : و آنها که در راه ما (با خلوص نیّت) جهاد کنند، قطعاً به راه‌های خود، هدایتشان خواهیم کرد؛ و خداوند با نیکوکاران است.

ابراهیم خندان

در این وبلاگ مطالب مختلف ارائه میگردد
تصویر فوق نمایی از روستای اسفندیار از توابع شهرستان طبس میباشد... .

روزه افراد معتاد

چهارشنبه, ۲۷ اسفند ۱۳۹۹، ۰۶:۳۶ ب.ظ
  • روزۀ افراد معتاد

    روزه افرادی که معتاد به مواد مخدر هستند و امکان ترک مواد مخدر برای آنها وجود ندارد، چه تکلیفی نسبت به روزه دارند؟

    • اگر شخص معتاد توان گرفتن روزه را به صورت ادائی و قضائی را ندارد، واجب است روزه بگیرد و با فرض اضطرار در کشیدن تریاک، تکلیفش این است که از مفطرات غیر از کشیدن تریاک، امساک کند و آن را هم به‌مقدار ضرورت اکتفا کند (حضرت امام).

      صِرف آن مجوز براى ترک روزه نیست، ولى اگر روزه گرفتن براى ایشان ضرر داشته باشد یا تحمل آن همراه با مشقّت زیاد باشد، هر وقت به حرج افتاد مى‌تواند افطار نماید ولى تا در حرج واقع نشده، نباید روزه را باطل کند و در هر صورت قضاى روزه‌هاى ماه رمضان که فوت مى‌شود، واجب است (امام خامنه ای).

      استفاده از آنها اگر به وسیله تزریق باشد موجب بطلان نیست (آیت الله سیستانی).

      روزه بنابر احتیاط واجب صحیح نیست، و همگان قدرت ترک آن را لااقل در طول روزهای ماه رمضان دارند و این ماه مبارک، فرصت مناسبی برای ترک آن است (آیت الله مکارم).

      منبع

      1. امام خمینی، توضیح المسائل، ج۲، بخش استفتائات، ص۸۰۰، سؤال۱۴؛ استفتای خصوصی: امام خامنه ای، شماره استفتاء: 457574 و سایت، احکام روزه، اقتباس از سوال 77و 150؛ آیت الله سیستانی، کد : ۲۰۷۶۴۷؛ آیت الله مکارم، کد : 9304140475و سایت، پرسش و پاسخ، yon.ir/2XavL؛

    • قضای روزه معتاد

      معتادی که توان گرفتن قضای روزه را هم ندارد، چه تکلیفی دارد؟

      اگر شخص معتاد توان گرفتن روزه را به صورت ادائی و قضائی را ندارد، واجب است روزه بگیرد و با فرض اضطرار در کشیدن تریاک، تکلیفش این است که از مفطرات غیر از کشیدن تریاک، امساک کند و آن را هم به‌مقدار ضرورت اکتفا کند (حضرت امام).

      در صورت توانایی باید روزه را بگیرد و همگان این قدرت را دارند و الا بنابراحتیاط واجب باید از چیزهاى دیگر اجتناب نماید و براى هر روز یک مدّ طعام کفّاره بدهد (آیت الله مکارم).

      منبع

      1. توضیح المسائل مراجع، ج۲، مسائلی که در باره موضوعات گوناگون از حضرت امام استفتاء شده ، س14 و مکارم، سایت، پرسش و پاسخ، مبطلات روزه، رساندن غبار غلیظ، (https://makarem.ir/main.aspx?typeinfo=21&lid=0&catid=45819&mid=258790؛)

  •  

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۱۲/۲۷
ابراهیم خندان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی