ابراهیم خندان

سوره مبارکه العنکبوت آیه ۶۹ وَالَّذینَ جاهَدوا فینا لَنَهدِیَنَّهُم سُبُلَنا ۚ وَإِنَّ اللَّهَ لَمَعَ المُحسِنینَ : و آنها که در راه ما (با خلوص نیّت) جهاد کنند، قطعاً به راه‌های خود، هدایتشان خواهیم کرد؛ و خداوند با نیکوکاران است.

سوره مبارکه العنکبوت آیه ۶۹ وَالَّذینَ جاهَدوا فینا لَنَهدِیَنَّهُم سُبُلَنا ۚ وَإِنَّ اللَّهَ لَمَعَ المُحسِنینَ : و آنها که در راه ما (با خلوص نیّت) جهاد کنند، قطعاً به راه‌های خود، هدایتشان خواهیم کرد؛ و خداوند با نیکوکاران است.

ابراهیم خندان

در این وبلاگ مطالب مختلف ارائه میگردد
تصویر فوق نمایی از روستای اسفندیار از توابع شهرستان طبس میباشد... .

قانون مدنی

دوشنبه, ۲۵ آذر ۱۳۹۸، ۰۹:۱۹ ب.ظ

بِسْمِ اللّٰهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِیمِ

ابو‌حمزۀ ‌ثمالی از امام باقر«سلام‌الله‌علیه» نقل می‌کند که آن حضرت از زبان پدر بزرگوارشان، امام سجاد«سلام‌الله‌علیه» می‌فرمایند: «أَرْبَعٌ مَنْ‏ کُنَ‏ فِیهِ‏ کَمَلَ‏ إِیمَانُهُ، وَ مُحِّصَتْ عَنْهُ ذُنُوبُهُ، وَ لَقِیَ رَبَّهُ وَ هُوَ عَنْهُ رَاضٍ: مَنْ وَفَى لِلَّهِ بِمَا جَعَلَ عَلَى نَفْسِهِ لِلنَّاسِ، وَ صَدَقَ لِسَانُهُ مَعَ النَّاسِ، وَ اسْتَحْیَا مِنْ کُلِّ قَبِیحٍ عِنْدَ اللَّهِ وَ عِنْدَ النَّاسِ، وَ حَسُنَ خُلُقُهُ مَعَ أَهْلِهِ

چهار چیز است که اگر در هر کس باشد، ایمانش کامل شده، گناهانش از او دور می‌گردد و پروردگارش را در حالی ملاقات می‌کند که از او راضی است. آن چهار چیز عبارتند از: به آنچه برای مردم بر عهده گرفته، براى خدا وفا کند؛ با مردم راست گفتار باشد؛ از هر عملى که نزد خدا و مردم زشت است حیا کند؛ و با اهلش خوش‌ رفتار و خوش خلق باشد. ( امالی للطوسی، ص 73)

روابط بین افراد در اجتماع همواره بر مقررات و قواعدى استوار است که جامعه بآنها بنظر احترام مینگرد.

آن مقررات و قواعد، مولود عوامل عدیدۀ اجتماعى است که بسیارى از آنها در ادوار متمادى مورد عمل قرار گرفته و در اثر تکرار عمل، افراد به آن انس پیدا نموده و رعایت احترام آن را لازم میدانند.

درجۀ احترامى که جامعه بهر یک از مقررات و قواعد اجتماعى میگذارد متناسب با قوۀ تأثیر عاملى میباشد که موجب پیدایش آن شده است.

مولود عوامل اجتماعى مزبور بر سه دسته‌اند: عادات، مذهب و اخلاق.

مقررات هر یک از آنها داراى کیفر و جزائى است متناسب با عاملى که موجب پیدایش آن شده که در صورت تخلف افراد از آن مقررات، دچار کیفر مزبور میگردند چنانکه مقررات عادات و اخلاق داراى جزاء وجدانى است که تخلف از آن احساسات افراد جامعه را بر علیه متخلف بر مى‌انگیزد و مقررات مذهبى داراى جزاء دنیوى و اخروى است که در حکومت‌هاى مذهبى جزاى دنیوى آن اجرا میشود و در جامعه‌هاى سیاسى کنونى در اثر نبودن اقتدارات دینى متروک مانده است و پیروان مذاهب براهنمائى روح ایمان و بیم از مجازات اخروى رعایت آن مقررات را مینمایند

در جامعه‌هاى سیاسى بمنظور برقرارى نظم اجتماعى مقرراتى وضع میشود و براى متخلفین از آن جزاء کیفرى یا مدنى معین میگردد و بکمک حکومت‌هاى خود، آن را اجرا میکنند. اینگونه قوانین سرچشمۀ خود را عمومات از عادات و اخلاق و مذهب میگیرند و تأثیر آنها در قوانین موضوعه حتمى میباشد و مقننین هر چه بخواهند خود را از تأثیر آنها دور دارند موفق نمیشوند، زیرا مقننین خود تربیت شده دامان عوامل محیط هستند و افکارشان خواه ناخواه تحت تأثیر واقع شده و بآنها خو گرفته است.

در مواردى بسیارى عوامل اجتماعى دیگرى مانند عوامل اقتصادى، بهداشتى، سیاسى، تجارى و بالاخره احتیاجات موجب وضع قوانین میگردد. در تمامى موارد نظریات علمى حقوقى راهنماى مقننین میباشد و تأثیر آنگاه چندان است که مقننین را از رعایت اصول مسلمه اجتماعى بازمى‌دارد. قوانین مصوبه بصورت مجموعه‌هائى در آمده و در دسترس افراد گذارده میشود تا طبق آن قوانین عمل کنند و دادرسان در مورد بروز اختلاف بین افراد طبق آن، دعاوى را حل و فصل بنمایند.

ادامه دارد.........................

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۰۹/۲۵
ابراهیم خندان

نظرات  (۱)

۰۹ مرداد ۹۹ ، ۱۳:۱۹ الناز نوبخت

ممنون

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی